עיצוב שולחן הוא הנאה יצירתית, שטומנת בחובה אסתטיקה וגם נוחות. אנחנו נוהגים לעצב שולחן לקראת אירוח בחגים או באירועים מיוחדים, אבל כל ישיבה לארוחה מצריכה מאיתנו לחשוב על הפרטים הקטנים כדי לייצר נוחות לסועדים.

פתגם ידוע הוא "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו", אבל האמת היא שכדאי גם להסתכל על הקנקן, בעיקר אם הוא מעוצב ונאה. האם צריך יכולות מיוחדות לעיצוב שולחן? בהחלט לא. צריך רק לדעת מיהם הסועדים, האם מדובר במבוגרים או שיש ביניהם גם ילדים, לדעת את מספרם וכמובן להתאים את השולחן ועיצובו לשעת הארוחה. ארוחת ערב אינה דומה לארוחת בוקר, ולכן חשוב לדעת אילו פריטים להוסיף לאסתטיקה ולאווירה.

עורכים שולחן

לקראת אירוח, כל מארח ומארחת יודעים שגם לעיצוב ולנראות של השולחן יש חשיבות, עוד לפני שננגס הביס הראשון. לאווירה שהשולחן מעניק ולאסתטיקה שלו יש השפעה על ההתייחסות להשקעה ואפילו על ההרגשה ועל ההנאה. בחירת כלי אוכל איכותיים, תואמים ונוחים היא השלב הראשון, שלפיו תיבחר מפת השולחן. הפריטים הבסיסיים שיונחו על השולחן יהיו צלחות, כוסות, סכינים, מזלגות, כפות אם צריך וכוסות יין לסועדים הבוגרים. אפשר להוסיף מצעיות (פלייסמנטים), ואת המפיות ניתן להניח על הצלחת, לצידה או מתחתיה. במרכז השולחן מומלץ לדאוג מבעוד מועד לתחתיות לכלים חמים, ביחידים או כראנר אחד ארוך לאורך מרכז השולחן.

ממקמים את הכלים

הדבר החשוב ביותר כשיושבים לאכול, ובעיקר כשמארחים אנשים רבים, הוא עניין הנוחות. אם מקומות הישיבה צפופים מדי, אם הכלים לא נוחים – זה יכול לפגום בהנאת האורחים. לכם חשוב לדאוג למרווחים נוחים בין הכיסאות, בין הצלחות וכלי האוכל הפרוסים על השולחן.

לכל מנה יש את הכלים הייעודיים לה, כך למנה ראשונה תהיה צלחת נפרדת קטנה מהצלחת של המנה העיקרית. גם הסכו"ם של המנות הללו הוא כפול, אבל כמובן שזו אינה חובה וניתן להשתמש באותו סכו"ם אם זו אינה ארוחה רשמית. אם מגישים מרק בארוחה, צלחת מרק או קערית יונחו מעל הצלחת הראשונה, וכמובן שלצידה כף למרק. אם יש כוונה להגיש יין בארוחה, ואם זו ארוחה רשמית שכוללת יין לבן וגם יין אדום, יש להניח שתי כוסות יין נפרדות, מלבד הכוס לשתייה הקלה.

את המאכלים חשוב להגיש בכלים מתאימים לסוג המנה וכדאי שיתאימו זה לזה או שיהיו שונים לגמרי, אם מדובר בעיצוב וינטג'. בכל בחירה שתעשו, חשוב שהכלים יבליטו את המאכלים, ולכן כלים נמוכים ורחבים עדיפים על כלים גבוהים וצרים.

מקשטים שולחן ערוך

החלק האחרון אבל החשוב לא פחות הוא קישוט השולחן. אם האירוח מתקיים בערב אפשר להניח נרות על השולחן. אפשר להוסיף גם פרחים, אבל חשוב שהעציץ או העציצים לא יהיו גבוהים ויסתירו את פני האורחים היושבים מהעבר השני של השולחן.

כתיבת תגובה