סביבת המגורים מורכבת מממדים שונים: החללים, הפתחים, המעברים ובתכנון תאורה לבית יש לקחת בחשבון את כל הפרמטרים שמשחקים תפקיד, החל מהריהוט המרכזי דרך האביזרים המשלימים ועד פתחי האור הטבעיים, החלונות, הדלתות והגוונים על הקירות – זאת על מנת להשיג את האפקט הטוב ביותר.
לתאורה יש השפעה רבה על האווירה, התחושה והפונקציונאליות. אז אחרי שבחרתם את הפריטים המשלימים לבית, לפניכם מספר עצות מאירות עיניים בכל הנוגע לבחירתה והתאמתה של תאורה לחלל מכל הזוויות וההיבטים בדרך לבית מואר ואטרקטיבי שתאהבו.

שלושה יסודות לתאורה ביתית
כל הארה של בית מתחילה בשילוב המשולש שעומד בבסיס תכנון התאורה. מדובר בשלוש שכבות של תאורה שביחד מייצרות את התאורה הטובה ביותר.
השכבה הראשונה היא תאורת בסיס היקפית עילית שתפקידה לייצר תאורה רחבה ככל שניתן על פני שטח רחב ולרוב היא מושגת באמצעות תליונים או שקועים בתקרה או גופים צמודים לתקרה או פסי ספוטים.
השכבה השנייה היא הארה פונקציונאלית תכליתית ממוקדת ומכוונת מטרה שמטרתה היא להאיר אזור אסטרטגי נבחר בבית. למשל, את האי במטבח או את פינת העבודה, עמדת הקריאה וכדומה והשכבה השלישית שאי אפשר בלעדיה – תאורת מבטא לצרכי הדגשה אותה נכוון למוטיבים ואלמנטים פיסוליים נבחרים כמו יצירות אמנות, תמונות משפחתיות התלויות על הקירות, ואזות דקורטיביות, מראות מעוצבות וכדומה.
חשוב מאוד שיהיו נציגים לכל שכבת תאורה שביחד יפעלו בהרמוניה וישיגו את האפקט המבוקש.

מוקדי תאורה ברחבי החלל
חשבו כיצד לייצר תאורה בשכבות שהוזכרו באמצעי תאורה מסוגננים שמצד אחד פרקטיים לשימוש ומצד שני, אסתטיים למראה. למשל, גופי תאורה תלויים המשתלשלים מלמעלה למטה מעל האי במטבח או פינת האוכל או הקונסולה המעוצבת או שולחן הקפה וממוקמים במרכז החדר ומייצרים אפקט ייחודי או מנורות עומדות לצד פינת הקריאה או הספה או המזנון שמתפקדות הן כאלמנט וויזואלי והן כמקור אור.
נסו לנצל פינות ונישות לצרכי תאורה כך שהאור יבקע מאזורים שונים ברחבי החלל בין אם מדובר בסלון או בחדר השינה או המטבח.
התייחסו לממדי החלל ולתנאי המרחב: למשל, גוף תאורה קומפקטי או מינימליסטי לחלל עמוס או קטן בעל תקרה נמוכה יחסית או גוף תאורה גדול ודומיננטי לחלל רחב ידיים. אם תרצו לחסוך במקום תוכלו להשתמש בגופים תלויים או צמודים לתקרה או צמודים לקירות.

סגנונות מאירים מכל הכיוונים
לגופי התאורה נוכחות מרשימה, אך מומלץ לבחור את הגופים בהתאם לקו העיצובי השולט בחלל בשל נוכחות מערכות הישיבה, השולחנות, המזנונים, פינת האוכל וכדומה.
עולם התאורה העכשווי שופע עיצובים ודגמים ואפשר להחליט אם ללכת על גופי תאורה בקו זהה לרהיטים, למשל, בניחוח מודרני, עתיק או כפרי בהתאם לריהוט או להפך – לייצר ניגוד מעניין על רקע הזהות העיצובית של הרהיטים. אפשר להשתמש במנורות כטוויסט צבעוני להוספת זריקת צבע לחלל בעיצוב מונוכרומטי וכן לייצר ניגודיות גם בחומרי הגלם כמו גופי תאורה מתכתיים על רקע חלל המרוהט בעץ או גופי תאורה בצורניות אמורפית לחלל בעל רהיטים בקווים ליניאריים ברורים.

חסכוניות גמישות ועמידות
אל תוותרו על אופציות ליצירת שליטה בזוויות, בזרועות וכן על דימר בכוונון עוצמת התאורה עמעומה או העצמתה לפי האפקט המבוקש. מומלץ להשתמש במנורות מסוג LED על מנת ליהנות מעמידות מתמשכת וכן חסכוניות אנרגטית גבוהה. אפשר למצוא גופי תאורה עם נורות LED בילד אין בתוך המנורה עצמה או לבחור את הנורה לפי בחירה לגופים שונים.
חשבו אם תרצו מנורות ניידות להזזה במרחב כמו גופים עומדים או גופים לתלייה שמותקנים במקומם פעם אחת ומאירים בכל עת או גופים מתכווננים כך שתוכלו לשנות את כיוונון הזרוע או החישוק להארה על מתחמים שונים בכל פעם מחדש.

כתיבת תגובה